Var dig själv, det finns redan så många andra!

Direktlänk till inlägg 2 maj 2010

Nyttig Pizza

Av Rebecka - 2 maj 2010 09:00


Hihi, idag ska vi fira lite smått med en nyttig pizza.. haha, nyttig och nyttig vet jag inte men nyttigare än vanlig iaf.    Vad vi ska fira vet jag inte, men det får vi komma underfund med under dagen. Hihi.


GI Pizza (receptet hittar ni här):



Ingredienser för 4 port:


Deg:                                                    Tomatsås:  

3 dl vatten                        1 st förpackning krossade tomater

0.5 jäst                                        2 msk tomatpuré

2 tsk salt                                 1 krm malen svartpeppar

3 dl siktat dinkelmjöl                 salt och malen vitpeppar

3 dl fullkornsmjöl av dinkel             1 st vitlöksklyfta

2 krm torkad oregano eller basilika


 


Fyllning: Kan självklart variera, men bla svamp,  tonfisk, kycklingfile i bitar, tomatssås, riven mozzarella eller riven parmesan, chili, pinjenötter och rucola.


Gör så här:


1. Gör degen: Blanda samman mjöl och salt.


2. Måtta upp hälften av det ljumma vattnet i en bunke och smula i jästen. Rör om tills jästen har löst sig och tillsätt därefter resten av vattnet.


3. Blanda ner mjölet, lite i taget.


4. Arbeta kraftigt och länge, 5 minuter i maskin eller 10 för hand, till en slät och ganska lös deg.


5. Tillsätt eventuellt lite mer mjöl. Låt jäsa i 30 minuter.


6. Värm ugnen till 250-275°.


7. Laga tomatsåsen genom att hälla tomatkrosset i en kastrull och koka upp. Krydda den med tomatpuré, salt och svartpeppar.


8. Låt tomatsåsen sjuda på svag värme i cirka 20 minuter. Pressa då ner vitlöken och rör om.


9. Förbered fyllningen: T.ex ansa och skiva kycklingen, skär chilien i små bitar, tomaterna, och riv osten.


10. Knåda degen lätt. Kavla ut den direkt på papper till en stor pizza eller till 4 portionspizzor och lägg på en bakplåt.


11. Bre på tomatsås och lägg på tomatskivorna. Strö över osten, kyckling, chili och pinjenötter.


12. Grädda i mitten av ugnen i 7-10 minuter. Pizzan ska börja "bubbla" och få vacker färg.


13. Strö över rucula och eventuellt över torkad oregano före servering.


SMAKLIG MÅLTID!


Hihi, visst låter det smarrigt?

 
 
Ingen bild

Lime

2 maj 2010 10:48

Sweeet! jag kommer å äter :P

 
Ingen bild

Beckis själv

2 maj 2010 11:44

Okidoki, då hälsar jag det till kocken ;P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecka - 1 juni 2010 08:37

Nu byter jag blogg! Självklart kommer jag se hur det går och om jag får allt att fungera, men det kan jag enbart se om jag testar. Inte sant? Så från och med nu så ber jag er kära läsare besöka min nya blogg, KäckaBecka! Vä...

Av Rebecka - 31 maj 2010 20:54

Nu har vi varit i Ullared och åkt hela fem timmar hem. Slängde i oss lite mat och åkte sedan en sväng till mormor som fyllde 73 idag. Ja må hon leva! Hurra! Grattis Mormor! Det har vart en dag full med fart och shopping. Hihi, så r...

Av Rebecka - 31 maj 2010 07:21

Nu är det dags att kila upp och börja städa rummet. Eller kanske äta lite frukost först så magen slutar knorra! Först ska jag bjuda mina föräldrar på kaffe på sängen, precis som igår. Men ska försöka låta bli att inte välta ena koppen sen så ...

Av Rebecka - 30 maj 2010 21:37

  Typiskt mig!! Men gillar sånt som lyser och är annorlunda, det är liksom.. Jag.   Idag har vi åkt spårvagn och gått i massa affärer. Megaskoj, haha.. trodde ni något annat.    Tittade på mycket, men det var mycket som inte var något att ha. ...

Av Rebecka - 30 maj 2010 15:56


  Vet inte riktigt om man säger grattis.. hmm, varför är det i så fall grattis? Hur som helst..       Grattis mamma på mors dag!!   ...

Presentation

Bloggvärde

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken årstid föredrar du?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Klockan

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Gästboken

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards